mandag, august 27, 2007

Kunsten at maile

Jeg har fået en ny mailadresse via DPU. Det giver indtil videre ikke særlig meget relevant post, men der imod en masse interessant post.

F. eks fra Lone xx , der vil skrive til Gitte xx, men vælger en postliste der betyder, at hun sender til alle. Gitte yy vil svare, at hun da vist er "den forkerte Gitte", men sender sit svar ud til alle. Lone yy svarer,- igen alle, at hun da vist også har fået en andens mail for hun hedder ikke Lone xx.

Hvor er det svært at maile, og hvor er der mange der må undre sig. På den anden side er det dejlig befriende, at den slags også sker for andre end mig ;-)

AddThis Social Bookmark Button

7 kommentarer:

Zenia Effenberger Larsen sagde ...

Det lyder som FirstClass, som vi også bruger hos os? Standard-reply funktionen er indstillet til: "svar til alle" - og så kommer man nemt til at lave den der... jeg har nu indstillet den til "svar med citat" som default, så kan _jeg_ da forhåbentlig undgå at falde i den fælde igen.

Men det lyder nu skægt nok, at dine "kolleger" øjensynlig ikke har opdaget, hvad der foregår. :)

Jette Agerbo sagde ...

Oh FirstClass- gid det var. Jeg har en udpræget forkærlighed for FirstClass. Mit speciale på Masteruddannelsen var byggede på et gennemgribende redesign af FirstClass-serveren.

Men nej DPU benytter sig af Blackboard, der ikke har et indbygget mailsystem, men istedet tilbyder en webversion af Outlook. Så det er helt basis, problemer med mailprogrammet og svarfunktionerne.

Men nu ved jeg da, at jeg læser med mindst 2 der der hedder Lone og 2 der hedder Gitte. Og vi begynder først næste uge...

I virkeligheden virker det meget socialt at fejle.

Zette sagde ...

Det er altså underholdende - i hvert fald så længe indbakken ikke er for overfyldt!

Zenia Effenberger Larsen sagde ...

Hold da op. Du er den første jeg møder, der ikke nærer et indædt had til FirstClass. Jeg synes simpelthen det system er horribelt. Tanken er god, men udformningen stinker. Jeg får al mail forwarded til min gmail-konto, ellers kan jeg ikke holde styr på den. Så skal jeg bare holde øje med diverse konferencer derinde, der i øvrigt også kunne være langt mere brugervenlige.

Hvad fandt du ud af mht. redesign?

Jette Agerbo sagde ...

Zette-> Enig. Charmen stopper når det kammer over og bare bliver til støj.

Zenia-> Med lidt redesign kan man lave ALT med FirsClass. Bare ærgeligt at der ikke er flere der retter til, så det passer til brugerne.

I mit redesign var den primære målgruppe børn og sekundært deres forældre og lærere. Lærerne i Danmark kender nemlig stort set allesammen FirstClass i forvejen. Jeg brugte "huset" som en metafor, hvor de enkelte rum symboliserede forskellige former for læringsrum. Ideen var, at det for underviseren vil blive en generativ metafor, hvor det grafisk fremgår hvilke læringsrum der bliver anvendt i undervisningen. Hvis en lærer f.eks hovedsageligt tilrettelægger undervisningen som projektarbejde, eller mere traditionel klasseundervisning, vil det fremgå af placeringen af konferencer, formularer og ressourcer.

I forhold til børnene fandt de lynhurtigt ud af at navigere rundt, fordi de kunne italesætte deres færden gennem rummene. Børn taler i forvejen om internettet som steder de besøger: "Inde på arto" o.l.

Desuden brugte vi stort set alle FirstClass funktionerne. Lavede f.eks nye templates med ugeplaner og brugte hjemmesidefunktionen og lydoptage-funktionen og ...

Børn er jo taknemmelige at lege med, fordi de gider lege. ;-)

Zenia Effenberger Larsen sagde ...

Ja, på den måde kan FirstClass sikkert være ganske god. :)

Mit formål med at bruge den er jo ikke at lege - men at holde styr på de informationer, min arbejdsplads placerer der, for at jeg skal se den. Og det er en temmelig umulig opgave. Så ja - konklusionen må være, som med al mulig anden teknologi, at et givet systems succes ikke kan defineres uden at medtage dens brugskontekst. Og så kan den vise sig i nogle tilfælde at være fantastisk, i andre tilfælde horribel, som det lader til er tilfældet her. :)

Jette Agerbo sagde ...

Okay enig, -FC har klare svagheder. Hovedsageligt fordi det har sin egen logik, der ikke ligne det vi kender fra andre lignende systemer og tjenester. F.eks er det muligt,- helt konkret, at trække dokumenter rundt med musen. Ikke noget man kan i andre systemer, så derfor skal man vide det, for at kunne bruge det. Det er den slag børn lynhurtigt opdager fordi de leger.

Der er rigtig mange indbyggede finesser FC, som kan lette brugen, men det er et problem, at der er så stejl en indlæringskurve, fordi det netop har sin egen logik.