Virtuelle og sociale handelsoplevelser
Hobbyfolket er på den ene side storforbrugere af online communities og samtidig har de taget mulighederne, for at finde specialudstyr gennem webshops til sig i stor stil. Min nabo taler om at åbne en hobbyrelateret webbutik. Og nej jeg skal ikke afsløre deres forretningshemmeligheder, men det har affødt nogle diskussioner om fordelene ved at kombinere webshop med communities.
Gennem de online communities finder folk med selv de særeste samlermanier, ligesindede til at bytte, handle og dele deres interesse med. Er der bare nogle med lidt IT-flair til at opbygge et community, så opstår der lynhurtigt små lærende praksisfællesskaber, med alt hvad dertil hører.
For at opbygge små velfungerende lærende praksisfællesskaber opstiller Etienne Wenger følgende 3 sæt kriterier for hvilken kultur der bør stræbes efter at opnå:
Udvikling af forskellige former for gensidigt engagement:
Opdager medlemmerne hvordan man engagerer sig, hvad der fremmer, og hvad der hæmmer; udvikles indbyrdes relationer; defineres identiteter, fastslås hvem der er hvem, hvem der er god til hvad, hvem der ved hvad, hvem der er let eller vanskelig at omgås.
Forståelse og afstemning af deres virksomhed:
Tilpasses deres engagement derefter og lærer medlemmerne sig selv og hinanden at stå til ansvar; gøre en indsats for at definere virksomheden og forene modstridende fortolkninger af, hvad foretagendet går ud på.
Udvikling af deres repertoire, stil og diskurser:
Genforhandles meningen med forskellige elementer; produceres eller indføres redskaber, artefakter, repræsentationer; registreres og huske hændelser; opfindes nye udtryk og omdefineres eller kasseres gamle; fortælles og genfortælles historier; skabes og brydes rutiner.
Hvorfor er det interessant at kikke på læringsperspektiver, når målet er forretning?
Det er ganske simpelt at svare på, for nye medlemmer i klubben giver nye kunder i butikken. Ligesom når vi analyserer børnenes læreprocesser i deres leg med IKT så er målet leg og midlet læring. Det primære er for hobbyfolket at dyrke deres hobby. Middel for at komme dertil er handel og/eller læring. Hobbyfolket hjælper hinanden med at blive klogere på den fælles interesse, hvad enten det er julemærker eller kvinder der laver Scrapbøger.
Fællesskabet skaber loyale kunder
Jeg har gennem et stykke tid fulgt en webshop med tilhørende community, der sælger materialer til Scrapbooking. Det opfylder til fulde Wengers definition af et lærende praksisfællesskab. Hvad der desuden har interesseret mig, er at brugerne alle er kvinder, der elsker papir! De tager stærkt afstand fra at opsætte billederne på computerskærmen, men printer deres fotografier, overskrifter og tekststykker, som de derefter klipper og klistrer ind i scrapbøgerne. I den process er de altså nød til at tilegne sig nogle computer-færdigheder, der ofte er ganske omstændige. Gennem det fælles community er de ikke alene fælles omkring hobbyen, men hjælper også hinanden med at få styr på computeren.
Det fælles galleri, hvor hobbyarbejdet udstilles,spiller en væsentlig rolle i at skabe loyale kunder i butikken. Der er præcedens for, at det der udstilles skal være til inspiration for andre og nem at kopiere. Derfor anføres hvilke materialer der er brugt. Her er der prestige i at materialerne er købt i den tilhørende webbutik.
Kvinderne køber sig fattige i webshoppen, og selv om der ret hurtigt er opstået adskillige lignende webshops, så er der via det velfungerende community, en utrolig stor loyalitet overfor ejeren. Ejerens rolle er væsentlig. Det er tydelig hvem der står bag butikken og kunderne kan gennem deltagelse i fællesskabet opnå et personligt forhold til ejeren.
Alt i alt er der næsten foruroligende overensstemmelse mellem de mekanismer der skaber tryghed i et online community og de mekanismer der skaber loyale kunder.
Handelsoplevelsen er altså social
Umiddelbart synes der ikke at være nogen særlig handelsoplevelse i at handle på nettet. Men med et community, hvor der deles oplevelser, byttes, spørges, læres og ligefrem udvikles venskaber er der pludselig tale om helt nye former for handelsoplevelser.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar