onsdag, maj 09, 2007

Hvad kan man egentlig lære af at spille onlinespil?

Ledererfaringer
En virksomhed skifter leder, en leder begår fejl, en leder erkender sine
fejl og lærer, en leder opnår respekt.


Denne leder er 16 år og klanleder i et onlinespil

Det betyder noget for spillerne at opnå respekt. Spillets største hæder er ”ære”. Som denne nye klanleder, med alt for mange opgaver, der lod sin klan angribe en allieret klan. Resultatet blev at spillet var ødelagt for begge klaner resten af runden, altså for ca. 40-50 spillere i en periode på 3 uger. Det er ikke som et arkadespil, hvor der er et endeligt mål, hvorefter spillet er spillet til ende. Derimod spilles om ære.

Han blev hånet for sin fejl, folk meldte sig ud af klanen og til sidst var der kun ganske få, men tro venner tilbage. I spillets univers var det en utrolig skamfuld proces. At slette sin rolle og oprette en ny, ville løse problemet, og spilleren kunne fortsætte i en ny rolle. Jeg spurgte ham hvorfor han ikke bare lod sin figur nedlægge, og han lod mig vide at det var det dummeste han nogensinde havde hørt: Det er ikke ærefuldt!

På sigt vandt han stor hæder og blev utrolig respekteret i spillets univers. Ikke fordi han begik en fejl, men fordi han tog imod de knubs der var konsekvensen af hans fejl. Se DET var ærefuldt. Eksemplet er fra det danske onlinespil Heroes.

De erfaringer han har gjort sig i spillets univers, kunne han godt have gjort sig i den virkelige verden. Men her havde han hele tiden mulighed for at distancere sig, træde væk fra skærmen, lige som han hele tiden kunne vælge at stoppe legen ved at slette sin rolle. Det er ikke en sikkerhed han har IRL. I en virksomhed ville det have været en dyr lektie at lære.

Se DET kan man lære af at spille onlinespil

2 kommentarer:

Zette sagde ...

hmmm, det giver dog stof til eftertanke. Men sikken dog et pres knøsen på 16 må have været udsat for...

Jette Agerbo sagde ...

Jo men det er et både og, for på den ene side er det spillets natur at blive presset til grænsen og idet grænsen overskrides har man "tabt". Overvindes forhindringer har man "vundet" spillet.

Omvendt er det et pres der opstår i forhold til medspillerne. Det er holdånden,- eller mangel på samme, der skaber presset. De tager spillet alvorligt, som var de professionelle sportsudøvere.

Sig "det er jo bare et spil" til den der HADER at tabe og se hvad der sker... ;-)