Hvem skal lære af hvem?
Jeg er godt igang med analysearbejdet. Der er mange perler:
Eleverne er f.eksempel fuldt ud bevidst om at der gjalt andre regler i undervisningen end dem der gælder når de logger på NationX og Lunar. Chatsproget er et godt eksempel. Den måde de i legekulturen bruger chatsproget til at udvide det skriftssprogets udtryksmuligheder på, blev på den ene side bandlyst og på den anden side fremhævet.
Selv om det ikke i situationen blev sagt direkte, opfattede eleverne det sådan at de fik et forbud, idet de antog at læreren ikke var i stand til at afkode deres chatsprog.
Når jeg talte med læreren om det fortalte hun at hun egentlig opfattede det som sproglig opmærksomhed, - en leg med sproget.
I stedet valgte eleverne i høj grad at holde sig på sikker grund og i stedet gøre sig umage med at skrive et korrekt skriftligt dansk.
Men direkte adspurgt svarede de, at de godt mente at at kunne skelne mellem chatsproget og almindelig retsstavning. Til gengæld mente de ikke at læreren var i stand til at skelne hvornår de valgte bevidst og at deres leg med sproget af læreren ville blive opfattet som fejl. De var ganske simpelt overbeviste om at hun ikke havde kendskab og forståelse for hvornår og hvorfor de valgte mellem den ene eller den anden udtryksform. „Jeg tror ikke så godt hun kan finde ud af det. Eller at hun rigtig ved hvad det er“
Og hvis jeg får tid senere, skal jeg fortælle om hvordan hele klassen forsøgte at lære deres lærer at chatte. Det var treamwork.... men det må være senere