mandag, juni 25, 2007

Fantasi eller mangel på samme?



AddThis Social Bookmark Button

onsdag, juni 13, 2007

Etik: Tjekker du din teenager?

Er familielivet blevet præget af børnenes brug af internettet? Ved du hvad børnene bruger nettet til? Hvor de logger ind? Hvem de omgås online? Hvor meget de offentliggør om sig selv?


Brugen af medier og internet en stor del af hvedagslivet for børn og unge, og enhver ansvarlig forældre bør sikre sig, at børnene kan begå sig sikkert,- også i det virtuelle.
Forældre opfordres til at sætte sig ind i deres børns brug af nettet, men det er ikke helt ligegyldigt, hvordan man som voksne griber det an. Selv om det er i den bedste mening, er det vigtigt at have etikken i orden.


Har du spurgt om lov?
Hvis du gerne vil vide, hvor dit barn logger på og hvem det omgås, er den letteste vej at spørge om din egen pode, vil vise dig sin profil. Et nej er ikke grund til panik. Hvis dit barn tøver, er det måske fordi profilen bliver brugt som et offentligt/privat frirum, fri for voksne. Der er ikke mange af den slags rum tilbage. Idag er børn og unge i SFO eller klub, hvis de ikke er i skole eller til sport. De har brug for også at være sammen uden konstant opsyn. Det er en af de vigtigste funktioner de sociale community har for børn og unge. De virker som et forum, hvor der er plads til at eksperimentere uden voksne og til at eksperimentere med at fremstille sig selv som "den man gerne vil være". Alene ved at spørge om lov, får du gjort dit barn opmærksom på, at det er muligt for forældre og andre voksne at kikke over skulderen. Måske er der lige brug for en oprydning, inden forældre kan få adgang. Vis respekt for det. Du vil vel heller ikke læse dagbogen uden at få lov?


Undersøg ungdomswebsider
Kan du huske din teenagetid. Kan du huske de voksne der glemte at være voksne og forsøgte sig med at "være dus med de unge"... Det var dengang det mest kiksede. Og det er det stadig!

Når vi som voksne bevæger os ind på børn og unges internet-territorie er det vigtigt at vi husker at vi stadig er de voksne. Det er i orden for børn og unge at eksperimentere med at udvikle en voksen-identitet, men det er ikke i orden at vi som voksne eksperimenterer med at udgive en teenage-identitet. Eksempler på populære community for børn og unge:
Arto
Habbo hotel
NationX
Netstationen
Myspace


Vil du udforske eller infiltrere
Der er stor væsensforskel mellem at udforske og infiltrere. Er du igang med at udforske, kan du indgå i det fællesskab som forsøges udforsket som deltager. Det vil være det nærmeste man kan komme på at se sociale fænomener udfra deltagernes synsvinkel. Infiltrerer du, er det der imod skjult for dem der bliver undersøgt; og med bagtanke. Efter min mening er det kun i orden hvis det er godkendt af en dommer! Skal du logge ind så vær reel når du opretter en profil på Arto, på Habbo eller lignende. Tænk på, at du ved at udgive dig for at være noget andet end det du er, rent faktisk bliver til en af de voksne du ønsker at beskytte dit eget barn imod. Så bekend kulør, fortæl hvem du er og hvad du laver! Hvis du er ærlig vil du også blive mødt med respekt.
Log eksempelvis på med en beskrivelse af dig selv som: Mor_til_teenager.


Nye venner online
Måske husker du også, at du som teenager mødte nogle cool forældre, der gjorde sig stor umage med at være din ven? Personlig husker jeg en god håndfuld af den slags forældre. Men jeg husker også, hvordan deres egne børn stod bagved og krummede tæer og bare ønskede sig nogle stok-konservative forældre.

Derfor er det værd at huske på, at der er en god ide at tjekke ud, hvad ungdomscommunities handler om, men aldrig en god ide at infiltrere dine egne børns netværk. Find i stedet nogle andre voksne, du kan udforske de enkelte funktioner sammen med. Måske synes din egen pode slet slet ikke at det er spor cool med en hilsen fra mor i gæstebogen.
Det kan blive rigtig kikset, som det f.eks blev for en amerikansk mor der forsøgte at tjekke ud hvad hendes datter lavede på Facebook. Læs her


Hold målet for øje
En ulempe ved at undersøge gennem deltagelse ligger i risikoen for at ”go native”. At du som observatør mister perspektivet og selv begynder at identificere sig, tænke og handle på samme måde, som dem der forsøges observeret. Derved bliver det vanskeligere at holde fokus på det karakteristiske og særegne der kendetegner det miljø der undersøges. Skulle du gå hen og blive bidt af den kultur du møder. Og det er en rigtig spændende kultur, så vær klar over at der også findes lignende community for voksne. Se foreksempel Mingler, Second life og LinkedIn.

Min hovedpointe med dette indlæg er ganske simpelt. Lad de unge have deres frirum. Interesse er ok, som forældre til en teenager, er det en såmænd pligt, men med respekt, ellers invaderer vi en børnekultur, hvor det snarere opfattes som en krænkelse end som en ansvarlig forældreopgave, at vi overhovedet er tilstede!

Og der er desværre en del voksne der ikke kan skelne! Se Harnings pointer i blogindlægget "Stop belejringen af Arto"

AddThis Social Bookmark Button

mandag, juni 11, 2007

Gid min bærbare ku' matche med min mobil

Hvorfor skal man være japaner for at finde sådan en rigtig tøse-bærbar. Jeg vil da også gerne eje en bærbar med glitter og glimmer. Kunne måske godt foretrække en guldfarvet, der kan matche min mobil, og kunne også godt undvære det barnlige kattemotiv, men hvis alternativet er de kedelige udgaver jeg kender fra butikkerne så ville jeg tage både farve og motiv med! Bare der er glimmer og et feminint nørdlook over den!

Hvordan skal den perfekte tøse-kvinde-dame-bærbare ellers se ud?

Set på PCWorld



AddThis Social Bookmark Button

søndag, juni 10, 2007

Iscenesat skønhed

Dove - Evolution



More Videos

Okay den er ikke helt ny, men jeg faldt over den igen og kan bare ikke lade være med at undres...

Pyha hvor er vigtigt at være kildekritisk og have forståelse for mediernes muligheder for at manipulere med de bevidste og ubevidste indtryk vi møder i løbet af en dag...


AddThis Social Bookmark Button

fredag, juni 08, 2007

Virtuel kultur i læringsrum for børn - igen.

Ja så kom det alligevel frem igen. Mit speciale. Jeg har flere gange lagt det væk og næsten glemt det., men så popper det alligevel op. Denne gang er det nævnt i Gigtforeningens medlemsblad "Ledsager", hvor temaet denne gang er Uddannelse.

I forbindelse med en artikel med oveskriften "Skolebørnene svigtes stadig" bliver mit projekt omtalt i en faktaboks. Artiklen handler om at gigtbørnene svigtes af skolerne, da de ikke lever op til loven om at sørge for kompenserende undervisning, når børnene har mere end 15 dages sygefravær. Den samme problematik som tidligere, men denne gang med den tvist, at der henvises til, at alle nu skal laves elevplaner og det derfor er oplagt at udvide de faglige elevplaner med en plan for, hvordan der kan tilrettelægges sygeundervisning.

Det gør helt ondt at der ikke er noget fremskridt, når redskaberne til en fleksibel tilrettelæggelse er til stede. Det er alene et spørgsmål om, at de voksne vil ændre praksis, børnene er klar til at bruge medierne til at holde sig ajour med venner, lektier og skolen i det hele taget. Hvis bare læreren også var....
Nej! Slut! Stop! Jeg skal ikke til at brænde voldsomt for det igen igen ;-)



AddThis Social Bookmark Button

tirsdag, juni 05, 2007

25 perspektiver på social networking

Identitets-, forbrugs-, pædofili-, demokrati-,venskabs-, bekræftigelses, mobning, genre eller kildekritiske perspektiver. Der er mange indgange, ritig mange briller at tage på for at anskue unges virtuelle verden på.

Malene Larsens opstiller på sin blog 25 perspektiver på unges brug af social networking sites og slutter med at spørge om andre kan komme i tanke om flere.

Det er en interessant række og temmelig dækkende. Måske er følgende bud dækket ind af de allerede nævnte, men umiddelbart vil jeg foreslå følgende briller:

Lege-perspektiv
Er det alvor, leg eller et spil. Måske er brug af arto og lignende "bare for sjov". Ikke andet.

Samlerbørnene
Der samles på venner, indlæg i gæstebogen, på billeder, på sproglige finurligheder, på sjove links, på virtuelle "ting" - artefakter.

Organisering og simulering af voksnes arbejdsliv
Man hænger ud, skaber kontakter, planlægger fælles projekter, events mv. Der organiseres og samarbejdes. Lidt som at "lege kontor, forretning eller forening"
Et eksperimentarie for hvordan et online praksisfællesskab skal skrues sammen for at fungere.



AddThis Social Bookmark Button


fredag, juni 01, 2007

Nyt studie

Til min medarbejdersamtale kom jeg ind på at jeg gerne vil læse igen. Det blev der taget godt imod og jeg skal nu beskrive et realistisk forløb til , forhåbentlig - godkendelse.
`
Her lidt om hvad DPU skriver om drømme-uddannelsen:

Pædagogisk antropologi
Hvordan skabes og omskabes institutioner og menneskelige fællesskaber? Hvilke komplekse menneskelige samspil konstituerer 'en skole', 'en børnehave', 'en arbejdsplads'? Hvad betyder tidens fokus på begreber som 'faglighed', 'evidens', 'kompetence' og 'test' for folkeskolens selvforståelse og for forståelsen af skolen i samfundet? Pædagogisk antropologi på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole beskæftiger sig med sådanne spørgsmål vedrørende kulturelle dynamikker og medieringsformer, i reale såvel som virtuelle sociale sammenhænge.
`
Se det er da hamrende spændende!!!!
AddThis Social Bookmark Button